Accu-Tips
De accu vorm samen met de motor een van de belangrijkste onderdelen van een e-bike en bepaalt voor een groot stuk de prestaties en rijervaring van een elektrische fiets. Vandaar dat wij extra tips en informatie geven over het opladen, gebruik en opslag van de accu.
Opmerking! De tips die wij geven gelden voor het grote gros van de accu’s en e-bikes. Wij adviseren om altijd de richtlijnen van de fabrikant te volgen. Die kun je terugvinden in de handleiding van de fiets.
Het opladen van de accu
De laadprocedure kan van invloed zijn op de levensduur van de accu. Wanneer het tijd is om je accu op te laden, pas je het beste het volgende stappenplan toe:
Stap 1: Verbind de accu met de oplader
Stap 2: Verbind de oplader met het stopcontact
Stap 3: Het lampje op de oplader kleurt rood
Stap 4: Wanneer het lampje op de lader groen kleurt is de maximale spanning bereikt
Stap 5: Haal de oplader uit het stopcontact
Stap 6: Koppel de accu los van de oplader
Zowel de accu als de lader slijten sneller wanneer deze voortdurend verbonden zijn aan het stroomnet. Houd de accu daarom ook nooit permanent gekoppeld aan de lader.
Extra: Gebruik uitsluitend de lader die voor jouw accu bedoeld is. Het gebruiken van voedingen of laders die oorspronkelijk niet voor jouw accu gemaakt zijn, kan ernstige beschadigingen veroorzaken en zelfs heel gevaarlijk zijn.
Wanneer en hoe vaak je fietsaccu opladen?
De eerste tien laadcycli
Bij de eerste tien laadbeurten is het aangeraden om je accu volledig te laden en ontladen om zo de volledig opgegeven capaciteit te kunnen bereiken. Dit noemen we het trainen van de accu. Het kan voorkomen dat gelijke accu’s qua Wh door verschillend trainen en gebruik van de accu een andere actieradius geven.
Regelmatig opladen en ontladen
Wanneer er fietsritten worden gemaakt waar geen volle accu voor nodig is, raden we ten zeerste aan om het opladen niet uit te stellen totdat je accu bijna helemaal leeggereden is. In dit geval zou een oplaadbeurt om de 2 of 3 ritten meer dan voldoende moeten zijn.
Voorkom diepteontlading
Het is van groot belang om na iedere lange rit, wanneer je accu bijna helemaal leeg is, je accu zo snel mogelijk weer op te laden. Doe je dit niet en gebruik je je accu vervolgens niet meer voor een langere tijd, dan is de kans op zelfontlading en vervolgens diepteontlading groot. Dit wil zeggen dat de accu zodanig ontladen is, dat het onherstelbaar wordt en aan vervanging toe is.
Temperatuur
Zowel een te hoge als een te lage temperatuur hebben grote invloed op zowel de levensduur als op de capaciteit van je elektrische fietsaccu. Daarom dat de standaardtemperatuur, tevens de meest optimale temperatuur, rond de 20°C is.
Capaciteit – Hoe kouder het is, hoe kleiner je accucapaciteit
Deze temperatuur invloeden zijn echter tijdelijk, want zodra het weer warmer wordt, stijgt ook de beschikbare capaciteit terug mee.
Vuistregel: Bij elke graad onder de 20°C neemt de accucapaciteit met 1% af. Dus wanneer het buiten 7°C is, presteert de accu 13% minder goed.
Levensduur van accu’s bij hoge temperaturen
Een hoge temperatuur heeft een negatieve invloed op de levensduur van een accu. Dit geldt voor alle accu’s en batterijen. Denk maar aan de accu van je telefoon of laptop.
Bij te hoge temperaturen kan de levensduur dus afnemen. Voor een keertje kan een blootstelling hieraan uiteraard geen kwaad, maar tijdens warme zomerdagen parkeer je de elektrische fiets bij voorkeur in de schaduw.
Opslag accu
Mocht je je e-bike en dus ook je accu, langere tijd niet gebruiken (bijvoorbeeld gedurende de winter) volg dan de volgende tips.
• Haal je accu uit de e-bike (dit voorkomt lekstroom)
• Bewaar de accu op een droge plek op kamertemperatuur (vermijd vorst)
• Controleer regelmatig of de accu niet leeg loopt
• Is de accu onder de 30% laad deze dan op
• Is de accu al 3 maanden niet gebruikt en geladen, laad de accu dan 24 uur op om in beweging te houden.
De allerbeste tip die we kunnen geven is:
Fiets!!!
Gebruik de e-bike en dus ook de accu regelmatig. Een accu die in beweging is, zowel laden als ontladen, heeft in de praktijk de minste problemen en de langste levensduur. Wij zien juist de meeste problemen bij accu’s die lange tijd stil hebben gelegen, weinig gebruikt worden, diep ontladen zijn of vergeten zijn.
Hieronder de flyer van de Bovag met de belangrijkste tips op een rij: